Sri Lanka

Dag 23 | Laatste dag Trincomalee

Na het rennen en snorkelen van gister vandaag niet gaan hardlopen maar lekker blijven liggen. Het is de laatste dag in Trincomalee en we gaan lekker lezen en zwemmen op het strand . Mocht het in de middag gaan regenen pakken we een Tuk-Tuk naar het centrum.
Maar het blijft een mooie dag. Tussen de middag bij het restaurant aan het strand gelunched en verder rustig aan gedaan.
Vanavond de koffers inpakken en om half negen komt onze nieuwe chauffeur ons ophalen. Het is maar 240 kilometer naar Negombo. Kan me bijna niet voorstellen dat het een trip van 7 uur is. Maar zij rijden het vaker dan wij ;-)
  • Dag23 - 01
  • Dag23 - 02
  • Dag23 - 03
  • Dag23 - 04
  • Dag23 - 05
  • Dag23 - 06
  • Dag23 - 07
  • Dag23 - 08
  • Dag23 - 09
  • Dag23 - 10
  • Dag23 - 11
  • Dag23 - 12
  • Dag23 - 13
  • Dag23 - 14
  • Dag23 - 15
  • Dag23 - 16
  • Dag23 - 17
  • Dag23 - 18
  • Dag23 - 19

Dag 22 | Rennen en snorkelen

• Posted by:

Om 8:30 gaan we de spullen passen voor het snorkelen. Sam is vol van het feit dat hij "live" op HBO de nieuwste aflevering van "Game of Thrones" kan kijken. Voor Hannah betekent dit dat ze om 6:30 van de kamer af moet zijn. Je kan dan 2 dingen doen. Boek lezen of met je vader mee rennen op het strand. En Hannah kiest voor het laatste.

De weg is hier niet zo moeilijk. Hotel uit en dan bij de vloedlijn rechtsaf. We spreken af dat ik na 2,5 kilometer omdraai en haar dan weer tegen zal komen. Na het rennen een heerlijke duik in de koele zee. Het zweten is al een stuk minder dan gister.

Voor het snorkelen stappen we om 8:45 in de boot en gaan we op weg naar Pigeon Island. Je betaalt voor je uitrusting, vervoer en de gids aan de organisatie. En voor de toegang op het eiland aan de overheid. We hebben gekozen voor een boot van het hotel in plaats van 1 van de vele vissers die ook een overtocht aanbieden. En dat blijkt een goede keus te zijn. De boot heeft vermogen genoeg om op zee te varen. Maar ook gaat de schipper mee als gids tijdens het snorkelen. Hij heeft een reddingsboei bij zich waaraan we geregeld even tot rust komen. Er zijn genoeg plekken tussen het koraal waar je je aan open kan halen. En hij kent de weg op zijn duimpje!

De onderwater wereld is prachtig. Je ziet dat de grote stroom toeristen van de afgelopen jaren gecombineerd met de schade door de tsunami in 2004 zijn tol eist. Het strand ligt vol met afgebroken koraal. Als je zelf wilt snorkelen op Pigeon Island, zorg dan dat je er op tijd bent. Voor 13 uur kom je voornamelijk toeristen tegen. Daarna komen de lokale mensen naar het eiland.

We komen prachtige vissen, koraal, schildpadden en ook rif haaien tegen. Fantastisch om daar gewoon tussen te zwemmen. Het is de tocht zeker waard!!

Met de GoPro ren groot aantal foto's en filmpjes gemaakt. Straks eens op de laptop kijken of er nog wat bruikbaars tussen zit. Nu eerst lekker lunchen en dan bijkomen op het strand. Het is al met al een inspannend begin van de dag geworden!

• Dag22 - 01
  • Dag22 - 02
  • Dag22 - 03
  • Dag22 - 04
  • Dag22 - 05
  • Dag22 - 06
  • Dag22 - 07
  • Dag22 - 08
  • Dag22 - 09
  • Dag22 - 10
  • Dag22 - 11
  • Dag22 - 12
  • Dag22 - 13
  • Dag22 - 14
  • Dag22 - 15
  • Dag22 - 16
  • Dag22 - 17
  • Dag22 - 18
  • Dag22 - 19
  • Dag22 - 20
  • Dag22 - 21
  • Dag22 - 22
  • Dag22 - 23
  • Dag22 - 24
  • Dag22 - 25
  • Dag22 - 26
  • Dag22 - 27
  • Dag22 - 28
  • Dag22 - 29

Dag 21 | Zon, regen, hardlopen en tempels

• Posted by:

6:30 uur. Kamer 107 in Trico Blue in Trincomalee. Voordat de wekker gaat ben ik wakker. Nadat ik gister ben blijven liggen, zie ik me vandaag genoodzaakt om te beginnen met hardlopen. Blote voeten in het zand, zon in de rug en kijken hoever ik kom na 6,5 maand revalidatie. Langs de vloedlijn kom ik veel vissers tegen die hangen aan hun netten. Bij de eerst stop ik nog en loop er voorzichtig onderdoor. Bij de volgende steek in mijn duim omhoog en buk al rennend. Je komt zo vroeg op de dag verrassend veel mensen tegen die wandelen op het strand. Daarnaast heel veel zwerfhonden en 2 koeien. Na 2,5 km stop ik en keer ik tevreden terug naar het hotel. Ondanks de warmte voelt het goed om weer gerend te hebben.

Na het ontbijt gaan Anne en ik lekker op het strand lezen en zwemmen. Vandaag is erg warm en volgens de handdoeken jongen krijgen we in de middag weer een buitje. We kijken wel even of en hoe laat de bui valt. Misschien lunchen we in het dorp en als het droog blijft eten wij de strandtent waar we gister wat gedronken hebben.

De lunch halen we droog, alleen als we teruglopen wordt de lucht zwart en gaat het al vrij snel regenen. We besluiten met de Tuk-Tuk naar het dorp te gaan om wat winkels te bekijken. En omdat we al even onderweg zijn en alle gevoel van de dag kwijtraken hebben we er nooit aan gedacht dat het vandaag zondag is en alle winkels dicht zijn. We laten ons daarom langs 2 hindoe tempels rijden. Wel mooi om het verschil te zien tussen deze 2 tempels en de boeddhistische tempels die we de afgelopen weken bezocht hebben. De Tamils die de tempels bezoeken zijn erg vrolijk en maken grapjes naar en over ons. Na een uurtje zijn we weer terug in het hotel. Morgenochtend gaan we naar Pigeon Island om te snorkelen. En misschien begin in de dag weer met 5 kilometer rennen. Als ze zin heeft gaat Hannah in ieder geval met me mee.

• Dag21 - 01
  • Dag21 - 02
  • Dag21 - 03
  • Dag21 - 04
  • Dag21 - 05
  • Dag21 - 06
  • Dag21 - 07
  • Dag21 - 08
  • Dag21 - 09
  • Dag21 - 10
  • Dag21 - 11
  • Dag21 - 12
  • Dag21 - 13
  • Dag21 - 14
  • Dag21 - 15
  • Dag21 - 16
  • Dag21 - 17
  • Dag21 - 18
  • Dag21 - 19
  • Dag21 - 20
  • Dag21 - 21
  • Dag21 - 22
  • Dag21 - 23
  • Dag21 - 24
  • Dag21 - 25
  • Dag21 - 26
  • Dag21 - 27
  • Dag21 - 28
  • Dag21 - 29
  • Dag21 - 30
  • Dag21 - 31
  • Dag21 - 32
  • Dag21 - 33
  • Dag21 - 34
  • Dag21 - 35
  • Dag21 - 36
  • Dag21 - 37
  • Dag21 - 38
  • Dag21 - 39
  • Dag21 - 40
  • Dag21 - 41
  • Dag21 - 42
  • Dag21 - 43
  • Dag21 - 44

Dag 20 | Vissers, strand en back packers cave

• Posted by:

6:40, ik word wakker voor de wekker. Mijn hardloopspullen liggen klaar in de badkamer. Bluetooth oortjes en iPhone opgeladen. Helaas lig ik nog zo lekker, dus zet ik uit voorzorg de wekker uit en kies ervoor om te blijven liggen. Morgen nog maar weer een keer proberen...

Na het ontbijt gaan we naar het strand. Aan de vloedlijn zien we meer dan 10 wat oudere mannen enthousiast trekken aan een visnet. Ik pak mijn camera en loop ernaar toe. Ver in de zee ligt een bootje en een groot net. De mannen op het strand halen het net langzaam binnen. De achterste legt de bundel touwen netjes op het strand en rent naar voren en pakt alle touwen beet, bindt er een touw omheen en doet weer mee in de inhaal carousel. Als het net eenmaal op het strand is spartelen heel veel vissen in het net. Snel worden de niet gewenste soorten (bijvoorbeeld kleine haai en kogelvis) eruit gehaald en teruggebracht naar de zee. Verder wachten ze even tot ze allemaal zo goed als stil liggen. De mannen gaan driftig zittend in het zand sorteren. Grote en kleine vissen in verschillende manden. Als een mand bijna vol is wordt deze door 2 man in de zee gewassen zodat alle vissen netjes schoon zijn. Ondertussen komen de verschillende restaurant eigenaren al hun vis kopen. Een gerecht kost tussen de middag al goud RS 1,000. Voor een grote tas vol vis rekenen ze rond de RS 900 af. Lucratieve handel vis op de kaart.

Na de lunch gaat het even flink regenen en lezen we eerst op het balkon en daarna binnen een verder in ons boek. Als het droog is gaan we over het strand de omgeving verkennen. Al snel komen we een leuke tent tegen (

• Dag20 - 01
  • Dag20 - 02
  • Dag20 - 03
  • Dag20 - 04
  • Dag20 - 06
  • Dag20 - 07
  • Dag20 - 08
  • Dag20 - 09
  • Dag20 - 10
  • Dag20 - 11
  • Dag20 - 12
  • Dag20 - 13
  • Dag20 - 14
  • Dag20 - 15
  • Dag20 - 16
  • Dag20 - 17
  • Dag20 - 18
  • Dag20 - 19
  • Dag20 - 20
  • Dag20 - 21
  • Dag20 - 23
  • Dag20 - 24
  • Dag20 - 25
  • Dag20 - 26
  • Dag20 - 27
  • Dag20 - 28
  • Dag20 - 29
  • Dag20 - 30
  • Dag20 - 31
  • Dag20 - 32
  • Dag20 - 33
  • Dag20 - 34
  • Dag20 - 35
  • Dag20 - 36
  • Dag20 - 37
  • Dag20 - 38

Dag 19 | Naar Trincomalee

• Posted by:
Kwart voor 7 gaat de wekker. Koffer inpakken, of laat ik zeggen proppen. Er gaan steeds meer spullen mee in pedaalemmer zakjes. Dat wordt straks heel goed opvouwen of een extra koffer kopen in Trincomalee.

Onze rondreis zit er nu op en we gaan beginnen aan de laatste dagen aan het strand. Perera en onze chauffeur moeten ons nog even veilig afzetten bij het hotel.

We rijden via de A12 naar Trincomalee. Onderweg passeren we de front linie van de burgeroorlog met de Tamil tijgers. Perera verteld dat hij tijdens de oorlog ook met toeristen naar deze kust ging. En dan kwamen ze de Tamil Tijgers tegen in auto's en op fietsen. Geweer achter op de rug als teken dat ze veilig door mochten rijden. Hij zegt ook heel mooi dat er een paar leiders waren die een eigen land wilden. Er is bij hem geen rancune naar de Tamil mensen.

We komen te vroeg aan in ons hotel. Onze kamers zijn voorlopig nog niet klaar, dus kleden we ons om in het toilet bij de lobby. Daarna lekker op het strand in de schaduw van een palmboom genieten van het mooie uitzicht.

Als de kamer klaar is nemen we afscheid van Perera en onze chauffeur.
  • Dag19 - 01
  • Dag19 - 02
  • Dag19 - 03
  • Dag19 - 04
  • Dag19 - 05
  • Dag19 - 06
  • Dag19 - 07
  • Dag19 - 08
  • Dag19 - 09
  • Dag19 - 10
  • Dag19 - 11
  • Dag19 - 12

Dag 18 | We have seen them!!!!

Heerlijk rustig begin van de dag in Palace Palm Village Hotel. Ontbijten en aan het zwembad boekje lezen. Er is hier heel veel te zien, maar na 16 dagen rondtrekken hebben we genoeg cultuur gezien. Voor de mensen die aan deze kant van Sri Lanka hun rondreis beginnen is een bezoek aan de Ancient City zeker aan te raden. In dat geval zou ik zelf een gids erbij boeken. Dan gaan de oude stenen ook iets voor je betekenen.

Om 13 uur vertrekken naar Wilpattu National Park. Maar voordat we weggaan bestelt Sam bij de room service een lichte lunch. Hij vindt het prachtig om dit te doen ;-) na een klein half uur worden de club sandwich en de borden patat gebracht en om 13 uur staan we klaar hij de receptie. Het gebeurt niet vaak maar we zijn er eerder dan Perera. De rit naar Wilpattu is 45 minuten. In de auto wordt het alweer goed warm. Gelukkig hebben we straks een open jeep!

In ons boek over Sri Lanka staat dat het park dicht begroeid is en dat er veel uitgestrekte meren zijn. De dichte begroeting klopt, het water is helaas voor de dieren al grotendeels verdampt. Bij ons in de jeep is ook iemand van het park ingestapt. Gaande weg de rit gaan we hier zeker profijt van hebben. Het is voor ons ontzettend lastig om tussen alle bomen en struiken de dieren te zien. En hij heeft daar echt een oog voor.

We zien mooie vogels (King Fischer, Fischer Owl, diverse haviken, de nationale vogel - een soort haan, maar zo mogen we hem waarschijnlijk niet noemen) en veel herten, veranen, een olifant van heel dichtbij.

Als we rond 17 uur en korte stop hebben bij een meer gaan we de hoop op een luipaard voorzichtig opgeven. Nog een uurtje en dan gaat het park dicht. Maar als we terug rijden zien we eerst een luipaard liggen in een boom. De poten bungelen naar beneden en af en toe trekt hij zijn kop een beetje op. Niet veel verder sluipt een luipaard naar een klein water bassin. Steeds om zich heen kijkend kruipt hij een stukje naar voren. Vlakbij het water rent hij naar de rand. Hannah heeft een paar hele mooie foto's gemaakt. We staan met wel 6 jeeps dit te bekijken. Als na 10 minuten de luipaard richting wegloopt gaat de chauffeur er als een haas vandoor. De gids zegt lachend dat we anders in de stofwolken van de andere auto's zitten.

Na twee wildparken hebben we van de big five de luipaard, de olifant, de waterbuffel en de krokodil gezien. De lip beer moeten we maar op Google opzoeken.

• Dag18 - 01
  • Dag18 - 02
  • Dag18 - 03
  • Dag18 - 04
  • Dag18 - 05
  • Dag18 - 06
  • Dag18 - 07
  • Dag18 - 08
  • Dag18 - 09
  • Dag18 - 10
  • Dag18 - 11
  • Dag18 - 12
  • Dag18 - 13
  • Dag18 - 14
  • Dag18 - 15
  • Dag18 - 16
  • Dag18 - 17
  • Dag18 - 18
  • Dag18 - 19
  • Dag18 - 20
  • Dag18 - 21
  • Dag18 - 22
  • Dag18 - 23
  • Dag18 - 24
  • Dag18 - 25
  • Dag18 - 26
  • Dag18 - 27
  • Dag18 - 28
  • Dag18 - 29
  • Dag18 - 30
  • Dag18 - 31
  • Dag18 - 32
  • Dag18 - 33
  • Dag18 - 34
  • Dag18 - 35
  • Dag18 - 36
  • Dag18 - 37
  • Dag18 - 38
  • Dag18 - 39
  • Dag18 - 40
  • Dag18 - 41
  • Dag18 - 42
  • Dag18 - 43
  • Dag18 - 44
  • Dag18 - 45
  • Dag18 - 46
  • Dag18 - 47
  • Dag18 - 48

Dag 17 | Van Sigiriya naar Anradhapura

• Posted by:

De wekker gaat om zeven uur. Vandaag vertrekken we om half negen richting ons hotel in Anradhapura.Ondertussen gaat het beter met Perera. Hij krijgt ook weer praatjes. Zo vertelt hij over een dokter die hier vlak bij zit en die door aanraking botbreuken kan genezen. Hij wordt de "The WeldingDocter" genoemd. Er staan elke dag ruim 100 mensen met breuken voor zijn deur. Samen met 6 assistenten zorgt hij ervoor dat de breuk in 15 minuten genezen is. Ook mensen met beenbreuken gaan lopend de deur uit. Prachtig hoe een rotsvast vertrouwen ze hierin hebben. Vanuit de achterbank klinkt een cynisch geluid van Sam, hij is duidelijk nog niet klaar voor de natuurgeneeskunde van Sri Lanka.

Je ziet onderweg dat het hier al heel lang droog is. De meren waar we langs rijden zijn veranderd in steppes. In plaats van dat er vissen zwemmen lopen er koeien. Voor de lokale bevolking is het echt een ramp. Ze gebruiken het meer ook voor bad en doen van de was. Tijdens droogte slaan ze dan een put en gebruiken deze voor hun was..

Rond kwart voor 10 komen we op de parkeerplaats bij Singha Pokuna aan, de laatste tempel van onze rondreis. Het is een beetje koeler dan gister, maar bij Anne begint het water al snel langs haar gezicht te stromen. Omdat het een heilige laats is moeten we al met lange broek aan de beklimming beginnen. En halverwege moeten we de schoenen achterlaten. Het lopen op blote voeten op een zeer warme ondergrond zal niet snel wennen. Het complex bestaat uit een grote witte tempel met bijgebouw met een Nirwana Budha, een iets kleinere witte tempel (daar ligt het haar van Budha in), een groot Budha beeld en een rots vanwaar je over alle drie de bouwwerken uit kan kijken. Na ruim 1,5 uur gaan we met de bus op weg naar ons hotel. Perera heeft nog een verrassing voor ons, en we stoppen bij een zwart meer. Alleen was hij er al een tijdje niet geweest, want ook dit meer stond praktisch droog. Onze gids wordt er een beetje mistroostig van. Maar bij ons hotel weet hij zeker is een mooi meer, waar bij het vallen van de schemer olifanten komen drinken.

Omdat we niet naar de oude stad van Anradhapura gaan zijn we mooi op tijd bij ons hotel Palm Garden Village hotel. Een prachtig complex van 50 hectare, een prachtig zwembad en heel veel bomen. Hannah ligt lekker op haar kamer in de airco, Sam en Ronald gaan met de Tuk-Tuk naar het centrum en Anne gaat lezen bij het zwembad. Als we terugkomen is Anne al aan het kijken bij het meer. Op de bank naast haar zit Perera. Hij kijkt nog steeds droevig. Want ook dit meer staat zo goed als droog. Wel zie je de afdrukken van olifantenpoten staan. Anne en ik zijn nog 2 keer teruggegaan, alleen vandaag komen ze niet drinken. Een heerlijke middag ontspannen na al het zweten bij trappen en oude stenen van de afgelopen dagen.

• Dag17 - 01
  • Dag17 - 02
  • Dag17 - 04
  • Dag17 - 05
  • Dag17 - 06
  • Dag17 - 09
  • Dag17 - 11
  • Dag17 - 12
  • Dag17 - 13
  • Dag17 - 14
  • Dag17 - 15
  • Dag17 - 17
  • Dag17 - 18
  • Dag17 - 19
  • Dag17 - 20
  • Dag17 - 21
  • Dag17 - 23
  • Dag17 - 24
  • Dag17 - 25
  • Dag17 - 26
  • Dag17 - 27
  • Dag17 - 28
  • Dag17 - 29
  • Dag17 - 30
  • Dag17 - 31
  • Dag17 - 32
  • Dag17 - 33
  • Dag17 - 34
  • Dag17 - 35
  • Dag17 - 36
  • Dag17 - 37
  • Dag17 - 38
  • Dag17 - 39
  • Dag17 - 40
  • Dag17 - 41
  • Dag17 - 42
  • Dag17 - 43
  • Dag17 - 44
  • Dag17 - 45
  • Dag17 - 46
  • Dag17 - 47
  • Dag17 - 48
  • Dag17 - 49
  • Dag17 - 50
  • Dag17 - 52
  • Dag17 - 56
  • Dag17 - 57
  • Dag17 - 58
  • Dag17 - 59
  • Dag17 - 60
  • Dag17 - 61
  • Dag17 - 62
  • Dag17 - 63
  • Dag17 - 64
  • Dag17 - 65
  • Dag17 - 66
  • Dag17 - 67

Dag 16 | Bezoek aan Polonnaruwa

• Posted by:

We beginnen de dag met een rustig ontbijt en lekker ontspannen aan het zwembad. Om half 12 worden we opgehaald door Perera om naar Polonnaruwa te gaan. Onderweg wordt het in de auto als reeds warmer. De airco kan het niet koel meer krijgen. Dat belooft niet veel goeds voor ons archeologische uitje. De kaartjes kopen we om half twee bij de ingang van het museum. In het museum krijg je een goed beeld van de oude stad. Dit gecombineerd met de koelte van de airco's zorgen ervoor dat we bijna het hele museum bekijken.

Buiten gaan we lopend naar de eerste hoop oude stenen. De warmte daalt als een winterdekbed in de zomer op je neer. Teruglopend naar de auto vragen we of we misschien nu al de fietsen kunnen halen. Lekker een beetje wind langs je lijf kan geen kwaad. We fietsen van oude tempel naar oude tempel. Tijdens het fietsen is het lekker koel, alleen als je dan stilstaat wordt het nog heter.

Bij het tweede complex staat bij één van de opgravingen een slangenman. Hij heeft een python in een zak zitten en een cobra in een mandje. Voor RS 300 mag Sam met de python op de foto. Een foto maken wil hij wel, dus proefpersoon Ronald offert zich op. Ik krijg de slang als een sjaal om mijn nek gehangen. De slang voelt steviger aan dan ik had verwacht. Na de python wil hij ook de cobra aan ons laten zien. En omdat we er toch zijn gaan we nog even door. De cobra sist en maakt zijn nek plat. Indrukwekkend dier. Na een waterijsje wisselt Hannah van plaats met Perera zodat ze mee kan in de auto.

Op weg naar het einde slaan we een aantal tempels over en stoppen nog 1 keer bij Nirwana Budha. Sam blijft bij de winkels en leert af te dingen bij een enthousiaste winkelier. Die zag een jonge onervaren Europeaan in zijn kraam. En begint voor het houten beeld met een prijs van RS 17,000. Sam begon op RS 2,000. Ondanks de zielige verhalen van de al iets minder enthousiaste winkelier blijft Sam volharden. Ze komen uiteindelijk uit op RS 4,500. En dan werd hij nog mooi ingepakt ook. In de schaduw drinken we de ergste dorst weg en stappen in de auto. De fietsen kunnen we gewoon laten staan.

Onderweg naar huis geen overstekende olifanten (die vinden het waarschijnlijk ook veel te warm). En vanavond gaan we voor de verandering weer eens aan het buffet. Morgen gaan we het laatste culturele bezoek afleggen.

• Dag16 - 01
  • Dag16 - 02
  • Dag16 - 03
  • Dag16 - 04
  • Dag16 - 05
  • Dag16 - 06
  • Dag16 - 07
  • Dag16 - 08
  • Dag16 - 09
  • Dag16 - 10
  • Dag16 - 11
  • Dag16 - 12
  • Dag16 - 13
  • Dag16 - 14
  • Dag16 - 15
  • Dag16 - 16
  • Dag16 - 17
  • Dag16 - 18
  • Dag16 - 19
  • Dag16 - 20
  • Dag16 - 21
  • Dag16 - 22
  • Dag16 - 23
  • Dag16 - 24
  • Dag16 - 25
  • Dag16 - 26
  • Dag16 - 27
  • Dag16 - 28
  • Dag16 - 29
  • Dag16 - 30
  • Dag16 - 31
  • Dag16 - 32
  • Dag16 - 33
  • Dag16 - 34
  • Dag16 - 35
  • Dag16 - 36
  • Dag16 - 37
  • Dag16 - 38
  • Dag16 - 39
  • Dag16 - 40
  • Dag16 - 41
  • Dag16 - 42
  • Dag16 - 43
  • Dag16 - 44
  • Dag16 - 45
  • Dag16 - 46
  • Dag16 - 47
  • Dag16 - 48
  • Dag16 - 49
  • Dag16 - 50
  • Dag16 - 51
  • Dag16 - 52
  • Dag16 - 53
  • Dag16 - 54
  • Dag16 - 55
  • Dag16 - 56
  • Dag16 - 57
  • Dag16 - 58
  • Dag16 - 59
  • Dag16 - 60
  • Dag16 - 61
  • Dag16 - 62
  • Dag16 - 63
  • Dag16 - 64

Dag 15 | Rustig beginnen en Leeuwenrots beklimmen

We beginnen de dag rustig met ontbijt en lekker in de zon liggen. Dit wisselen we snel af met zwemmen en liggen en zwemmen etc.
De temperatuur is hoger dan in de afgelopen dagen. Zo rustig aan doen doet de mens wel goed.
Om 13 uur gaan lunchen waarna we op weg gaan naar de leeuwen rots. Een klim van ongeveer 2 uur. En niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Ik zal de camera's in de rugzak houden en alleen pakken als het kan.

Leeuwenrots
Na een kleine lunch komen we om half drie aan bij de Leeuwenrots. Een enorme berg met bovenop de ruïnes van een oud klooster.
Perera gaat vandaag niet mee. Hij is een beetje ziek, hoest veel, maar hij wil er niet over praten. In aanloop naar het begin van de klim lopen we langs allemaal oude stenen. Er staat vriendelijk vermeld dat elke vernieling bestraft wordt met of 2 jaar gevangenis straf of 2,500,000 Sri Lankese roupies.

De weg omhoog gaat helaas niet over rozen. Het is warm, heel warm en stijl. We moeten een wenteltrap op langs een paar fresco's . Foto's maken is niet toegestaan. En dat is geen loze waarschuwing. Want als we de trap weer naar beneden af willen gaan moet ik mijn fotobibliotheek op mijn mobiele telefoon laten zien om aan te tonen dat ik echt geen foto's heb gemaakt. In het verleden was het gebruiken van de flits niet toegestaan. Dit om de fresco's te beschermen. maar omdat niemand zich aan deze regels hield hebben ze het maken van foto's in zijn geheel verboden. Scheelt toch 2 jaar extra Sri Lanka op een kamer die je met waarschijnlijk minimaal 9 anderen moet delen.
Op de top aangekomen hijgen we even uit. En dan komt Martijn Sol met zijn vriendin en 3 kinderen langs. Maike heeft 2 jaar terug bij Anne in de klas gezeten. Hoe toevallig wil je het hebben. De uitzichten hierboven zijn echt fantastisch! Je zal hier vroeger maar hebben mogen wonen. Echt super!! Na de nodige foto's gemaakt te hebben gaan we terug. De weg naar beneden is een fluitje van een cent. Loopt erg soepel en voor we het weten zijn we beneden

• Dag15 - 01
  • Dag15 - 02
  • Dag15 - 03
  • Dag15 - 04
  • Dag15 - 05
  • Dag15 - 06
  • Dag15 - 07
  • Dag15 - 08
  • Dag15 - 09
  • Dag15 - 10
  • Dag15 - 11
  • Dag15 - 12
  • Dag15 - 13
  • Dag15 - 14
  • Dag15 - 15
  • Dag15 - 16
  • Dag15 - 17
  • Dag15 - 18
  • Dag15 - 19
  • Dag15 - 20
  • Dag15 - 21
  • Dag15 - 22
  • Dag15 - 23
  • Dag15 - 24
  • Dag15 - 25
  • Dag15 - 26
  • Dag15 - 27
  • Dag15 - 28
  • Dag15 - 29
  • Dag15 - 30
  • Dag15 - 31
  • Dag15 - 32
  • Dag15 - 33
  • Dag15 - 34
  • Dag15 - 35
  • Dag15 - 36
  • Dag15 - 37