Muziek

Muziek

Melodrama | Lorde

Melodrama | Lorde

Vier jaar geleden is het alweer dat de pas zestienjarige Lorde de popwereld op stelten zette met Pure Heroine, haar overrompelende debuutplaat vol minimalistische popsongs over cities you don’t see on screens. Dit pientere meisje uit Nieuw-Zeeland schetste het melodramatische leven van de gemiddelde tiener als geen andere popster, omdat ze – in tegenstelling tot alle Disney-prinsessen die dat wereldje domineren – ook echt zo’n gemiddelde tiener was.

Inmiddels is Lorde jongvolwassen en op Melodrama, haar langverwachte, met zelfspot getitelde tweede album, doet ze eigenlijk exact wat ze op Pure Heroine deed: het leven van zichzelf en leeftijdsgenoten zo accuraat mogelijk samenvatten in songs. Mooi dat je in eerste liedjes Green Light en Sober meteen het immense verschil tussen de tiener en de jongvolwassene hoort. Klonk Lorde op haar vorige album puberend rebels en in the moment, bezig met haar plek in de wereld en in strijd met haar omgeving, op Melodrama is die strijd intelligenter, vindt hij van binnen plaats en denkt Lorde vooruit. Niet alleen ‘wie ben ik en wat wil ik nu’, maar ook: ‘wie ben ik en wat wil ik morgen’? King and Queen of the weekend – but what will we do when we’re sober? En waar de minimale beats op Pure Heroine werden afgetroefd door de grootspraak van een zelfzuchtige puber, is Lorde op Melodrama volwassen genoeg om ruimte te laten voor hulp van buitenaf. Onderdeel van haar team zijn onder andere Frank Duke en Malay, beiden bekend van Frank Oceans meesterwerk Blonde. Deze heren weten kortom hoe ze muziek als onderdeel van een karakterschets moeten maken, en voorzagen Lorde dus van after hours-clubproducties met emotionele instrumentale eindes (The Louvre, Sober II) en met dance-elementen doorspekte hiphopbeats die – zoals de gemiddelde jongvolwassene – nog niet écht los durven te gaan (tweeluik Hard Feelings-Loveless en het onweerstaanbare Homemade Dynamite). De weifelende muzikale omlijsting sluit naadloos aan op het verhaal en de vibe van Lorde, die hier overigens ook grote technische progressie toont door mooier dan ooit tevoren te zingen. Vooral het hoge, gelaagde refrein van Writer In The Dark is prachtig. Wanneer Taylor Swift een selfie met je maakt en ook de rest van het popwereldje je met open armen ontvangt, is het lastig van het bijbehorende imago af te komen. Met het fantastische Melodrama toont Lorde zich echter een popzangeres van de buitencategorie. Eentje die meer gemeen heeft met introverte kwaliteitsacts als Chromatics en Frank Ocean dan de suikerstokken op haar vriendenlijst.

Bron : Oor

Lees meer

Purple Rain Remastered

• Posted by:
Purple Rain Remastered

Purple Rain, misschien wel een van de meest geliefde en iconische albums van Prince aller tijden krijgt eindelijk een welverdiende deluxe editie. Speciaal voor deze deluxe-expanded set is het originele album volledig remastered in Paisley Park onder supervisie van Prince zelf. Je kan dus opnieuw genieten van onsterfelijke hits als Let’s Go Crazy, When Doves Cry en Purple Rain in uitzonderlijke kwaliteit. Daarnaast is er een tweede disc 'From The Vault & Previously Unreleased' aanwezig met 11 tracks uit de befaamde kluis van Prince.

6 Van deze bovengenoemde 11 tracks zijn nog nooit eerder uitgebracht: waaronder de 1983 soloversie van Possessed; Electric Intercourse, waar het bestaan van onbekend was tot het openen van de kluis in Paisley Park; Father Song, waarvan slechts een klein stuk te beluisteren was in de film; We Can Fuck in een nog nooit eerder verschenen versie van maar liefst 10 minuten; een volledig afgemixte versie van Katrina’s Paper Dolls. Tot slot "Destiny/Roadhouse Garden". Deze laatste tracks vinden hun oorsprong tijdens een verjaardags optreden op 7 juni 1984 in First Avenue ter gelegenheid van zijn 26ste verjaardag. Dit was slechts enkele weken voor de release van Purple Rain.

Enkel op deze Deluxe – Expanded Edition krijgen fans nu ook toegang tot een derde disc met daarop de single edits van het album zowel als de DVD ‘Prince and the Revolution – Live At Carrier Dome’ opgenomen in Syracuse, New York (1985).

Lees meer

Stephanie Struijk | Stephanie Struijk

Stephanie Struijk | Stephanie Struijk

Eerste heette ze Stevie Ann, nu gewoon Stephanie Struijk. De singer/songwriter verschuilt zich nergens meer achter op haar Nederlandstalige debuut. De 14 pakkende liedjes zingt ze in haar eigen taal, brengt ze uit onder haar eigen naam en zijn ook zonder fratsen opgenomen. Gewoon aan de keukentafel van Daniël Lohues, die fungeert als Struijks producer, fotograaf en (schrijf)partner. Lohues zat ook aan het stuur tijdens de Amerikaanse roadtrip die de inspiratie vormde voor de songs. De Amerikaanse invloeden horen we terug in de rootsy klanken van de banjo, mandoline en andere typische americana-instrumenten. Ook in de teksten duiken regelmatig Amerikaanse beelden op. Struijk en Lohues schrijven recht uit het hart en schuwen overdreven poëzie. Wat je hoort, begrijp je meteen. Niet iedereen zal deze naakte stijl kunnen waarderen. Maar dit is wat Struijk ons wil tonen: niks meer en niks minder.

Lees meer

Beth Hart | Mechanical Heart

• Posted by:
Beth Hart | Mechanical Heart

Beth Hart (24 januari 1972) is een Amerikaanse zangeres die in Nederland bekend werd door haar hit L.A. Song (Out of this town). Haar liedjes lijken een beetje op die van Janis Joplin en Joan Armatrading, maar haar stem is rauwer. In de vroege jaren negentig verscheen zij voor het eerst in de publiciteit door een talentenjacht waar ze $100.000 won.

Deze video hoort bij haar nieuwste nummer. Als dit nummer bepalend is voor haar nieuwe album "Better than home" belooft het heel veel goeds. Mocht je meer video's willen bekijken kan je hier terecht.

Lees meer

Nieuwe video van Maaike Ouboter

• Posted by:

De clip van Wattendag speelt zich af een in huiskamer. Terwijl de tijd buiten doorraast, zien we de singer-songwriter in alle rust door een boek bladeren. En dat is precies waar het nummer volgens Maaike om draait.

Lees meer

Ramses Shaffy | Leef!

• Posted by:
Ramses Shaffy | Leef!
In 2007 maakte Ramses Shaffy opnames voor een nieuw album. Deze opnames vormen de basis voor het nieuwe album LEEF! , dat op 6 september van dit jaar zal verschijnen. BLØF bewerkte de laatste opname van Ramses, wat een prachtig duet heeft opgeleverd. Op het nieuwe album zullen daarnaast liedjes van Ramses uitgevoerd door Nederlandse artiesten staan. Bovendien heeft Herman van Veen speciaal voor Ramses een stuk gecomponeerd en uitgevoerd. Daarmee wordt een prachtig eerbetoon gebracht aan één van de grootste artiesten, tekstdichters, componisten en zangers die Nederland ooit gekend heeft. Ramses zou dit jaar tachtig zijn geworden.
Lees meer

Moby | Innocents + Everyone Is Gone (EP)

• Posted by:
'Innocents' is het elfde studio-album van Richard Melville Hall, ons allen welbekend als Moby. Vooral zijn elektronische sound is legendarisch en er zijn inmiddels meer dan 20 miljoen(!) albums de toonbank over gegaan. O.a Wayne Coyne (Flaming Lips), Skylar Grey, Mark Lanegan, Damien Jurado en Cold Specks werkten mee aan het album en voor het eerst in zijn carrière schakelde Moby de hulp in van een externe producer, vriend Mark 'Spike' Stent.
Lees meer

Maria Mena | Weapon In Mind

• Posted by:
Maria Mena | Weapon In Mind
De 27-jarige Maria Mena levert met Weapon In Mind alweer haar zevende album af. Het nieuwe album is naar eigen zeggen een optelsom van al haar vorige albums. De titel Weapon In Mind ontleende de Noorse singer-songwriter aan de zin "Weapon in mind is my minds skin", afkomstig van haar tweede single I Always Liked That. Ze is dol op Nederland, en koestert zelfs de gedachten om ooit in Amsterdam te gaan wonen. In november komt Maria Mena weer naar Nederland. Op 23 en 24 november treedt ze op tijdens het Songbird Festival in De Doelen in Rotterdam. Zondagavond 24 november staat ze in Paradiso in Amsterdam, op 26 november in Tivoli in Utrecht en op 27 november in De Effenaar in Eindhoven.
Lees meer

emeli sandé | "Our Version of Events" | debuut album

• Posted by:

In augustus 2011 verscheen haar solosingle Heaven en in november 2011 de opvolger Daddy. Beide singles waren voorloper op haar debuutalbum "Our Version of Events". Ze was ook te horen op de debuutsingle van Chipmunk en op Read All About It van Professor Green, stuk voor stuk met hitnoteringen.

Ze schreef ook reeds nummers voor onder meer Cher Lloyd, Susan Boyle, Preeya Kalidas, Leona Lewis, Cheryl Cole en Tinie Tempah.

Ze won op 15 december 2011 de Brit Award Critics Choice 2012 als meest beloftevolle nieuwe artiest, een categorie waarin Jessie J, Ellie Goulding, Florence and the Machine en Adele haar de laatste jaren voorgingen.

Klik hier om het album in de iTunes store te kopen!.

Lees meer